דיון סוער במיוחד בוועדת הפנים על תקנות לתפילת יהודים בהר הבית – קראו את עיקרי הפרוטוקול

במהלך הדיון התלהט הוויכוח ועלה לטונים גבוהים, תוך חילופי קללות הדדיים.
לאחר כחצי שעה מתחילת הדיון החליטו כל הח"כים הערביים לעזוב את הדיון כמחאה. יציאתם לוותה בקללות וצעקות של רבים מהנוכחים, ונדרשה התערבות של הסדרנים והאבטחה.
בין שלל האמירות הקיצוניות שנאמרו בדיון נרשמו כמה חריפות במיוחד: 
"מה זה הר הבית? אין הר הבית! יש מסגד אל-אקצה" (ח"כ זחאלקה)
"אין ריבונות ישראלית במסגד אל-אקצה. זה לא ידוע? זה שטח כבוש" (ח"כ טיבי) 
"אם מישהו מצפה שאלך בניגוד לעמדת הרבנים הראשיים לישראל – זה לא יהיה" (סגן השר בן-דהן)
"שדוד המלך קנה את הר הבית אתם הייתם פראים במדבר!" (ח"כ סטרוק)
"ישב כאן יועצו של ערפאת הרוצח הגדול של היהודים מאז מלחמת העולם השנייה… יש מי שמזהה את עצמו כרודף שלום ובעצם מטיל טרור על הוועדה והכנסת" (ח"כ פייגלין)

יום שני, א' בכסלו התשע"ד (04 בנובמבר 2013), שעה 12:30

 
סדר היום: הצגת תקנות ע"י השר לשירותי הדת בנושא עליית יהודים להר הבית
 

 
 להלן עיקרי הדברים 

יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב: אמרתי את זה בעבר ואני חוזרת על זה פה: אני חושבת שהאחריות שלנו, כוועדה שאחראית על המקומות הקדושים, שכל אזרח במדינת ישראל יוכל להתפלל במקומות הקדושים לו, בין אם הם מוסלמים, בין אם הם יהודים, בין אם הם נוצרים. כל אחד צריך להתפלל במקום הקודש לו בלי שאחד יפריע לשני.

….

 
ח"כ אחמד טיבי: (פונה למירי רגב) פני אלי בכבוד קודם כל.
שאנשים יעמדו בתקנון ולא יכניסו חולצה פוליטית (מדבר על יהודה גליק שלבש חולצה בנושא שביתת הרעב שלו עד שיותר לו לעלות להר הבית. בעקבות כך גליק כיסה את החולצה שלו).

יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב: אני חושבת שהאחריות שלנו כוועדה היא שכל אזרח יוכל להתפלל במקומות הקדושים לו בלי הפרעה.

ג'מאל זחאלקה: מה זה הר הבית? אין הר הבית! יש מסגד אל אקצה. אני לא רואה הר הבית, זה החלום שלך.

יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב: אין לנו שום כוונה לפגוע במתפללים המוסלמים שעולים למסגד אל אקצה ואין לנו כוונה לפגוע בהם. אנחנו רוצים שהיהודים יעלו. האיומים להוריד אותי מלעסוק בסוגיה קשורים ליכולת של כל אזרח להתפלל במקום הקדוש לו ושמור לאוטונומיה של ישראל. כמו שדאגתי שהכומר גבריאל בנצרת יוכל להיכנס לכנסייה שלו… אסור לנו שהמדינה לא תוכל לממש את הריבונות שלה.

ח"כ אחמד טיבי: אין ריבונות ישראלית במסגד אל אקצה. זה לא ידוע? זה שטח כבוש.

סגן שר הדתות אלי בן-דהן: אנחנו חושבים שיהודי שעולה להר הבית ורוצה להתפלל צריך לאפשר לו את האפשרות לעלות ולהתפלל. מצד שני צריך לדעת שיש בישראל רבנות ראשית לישראל והם באופן מסורתי קובעים שיש איסור לעלות להר הבית והוא ממילא נובע מכך שאי אפשר להתפלל שם לפי הוראות הרבנות.

ח"כ ג'מאל זחאלקה: אז יאללה לסגור את הדיון! תהיה תבערה!  אתם מציתים! אני רוצה למנוע את זה.

ח"כ מחמד ברכה: מירי לא תקבל מאיתנו כבוד כי לא מגיע לה!

סגן שר הדתות אלי בן-דהן: יש הוראה של הרבנות הראשית לדורותיה של פסק הלכה לכלל הציבור בישראל שאסור לעלות להר הבית אבל בגלל שיש רבנים חדשים ביקשתי להביא בפניהם את האפשרות שתוכר המציאות שיש ציבור הולך וגדול שיש לו רבנים שלו שאומרים – אנחנו מתירים לך לעלות להר הבית, גם בניגוד לעמדה של הרבנות הראשית. ביקשתי מהרבנות הראשית לא לראות בה מציאות שבאה לקעקע את דבריהם אלא להכיר שיש משהו אחר. אני ממתין לקבל את עמדת הרבנות הראשית שבה אני מקווה ומצפה שגם הרבנות הראשית לישראל תקבל את המציאות הקיימת ההולכת וגדלה שיש רבנים שמורים לאנשים יחידים לעלות להר הבית. יש ציבור יחידים שרבניהם…

ח"כ עפו אגבאריה: זה לפי שלטון המתנחלים!

סגן שר הדתות אלי בן-דהן: הרבנות הראשית תפקידה להורות הלכה לכל הגופים הציבוריים בישראל! נוח או לא נוח זה החוק שהכנסת קיבלה! אני כסגן השר פונה לקבל את עמדת הרבנות והסכמתה להכיר במציאות.

ח"כ עפו אגבאריה: מה עמדת הממשלה!? לא רק מה עמדת הרבנות הראשית.

סגן שר הדתות  אלי בן-דהן: אנחנו בודקים את הדרך לקבוע תקנות ולמצוא הסכמה. מה הדרך הנכונה והראויה להביא את הדבר בהתאם לפסק הדין שנקבל מהרבנות…(קריאה שמתקנת אותו שמדובר בפסק הלכה) פסק הלכה שבה יוגדרו מתי ואיך ובאיזה אופנים יוכל מי שעולה להר הבית ובהתאם לכך נרחיב את הנוהל שמגבה את פסק הדין… הלכה הזה!

יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב: האם שר הדתות אמור לאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית?

סגן שר הדתות אלי בן-דהן: צריך לזכור שרבנים ראשיים לישראל.. אני מאמין ומקווה שנוכל להגיע לנוסחה שגם הרבנות תסכים איתה. אם מישהו מצפה שאלך בניגוד לעמדת הרבנים הראשיים לישראל – זה לא יהיה.

יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב: פעם ראשונה שסגן שר דתות אומר שמרגע שתהיה דעה של רבנים ראשיים שמותר ליהודים לעלות להר הבית יקבעו תקנות לאפשר זאת.

ח"כ מחמד ברכה: מי שיבוא לחלל את הר הבית ימצא אותנו שם! אתם תקללו את הרגע שעשיתם את הדיון הזה!

ח"כ אחמד טיבי: בגללכם ובגלל אל אקצה האינתיפאדה השלישית תפרוץ!

ח"כ ג'מאל זחאלקה: (פונה ליהודה גליק) אתה לא תכנס לאל אקצה ! על גופתנו המתה! אתם לא תיכנסו! (פונה לח"כ זבולון כלפה) תסתום את הפה! אתה מתנחל! כובש! פשיסט! גזען! 

ח"כ אחמד טיבי: (פונה לאחד הנוכחים באולם) אתה תחטוף נעל בפרצוף שלך! אל תדבר ככה!

ג'מאל זחאלקה: (פונה למירי רגב)  – את מביישת את היהדות! מחרחרי שנאה! 

ח"כ אחמד טיבי: (פונה למירי רגב) את אישה מסוכנת ולא אחראית לעצמך ולציבור!

ח"כ אורית סטרוק: שדוד המלך קנה את הר הבית אתם הייתם פראים במדבר!

יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב: אנחנו נפנה לוועדת האתיקה – לא ייתכן שיאיימו עלינו באינתיפאדה!

ח"כ שולי מועלם: יש פסיקת הלכה של רבנים גדולים שמאפשרת עלייה להר הבית! אם אתה לא מכבד את הדעות של הרבנים שלי זה לא אומר שאתה יכול לקרוא לי רפורמית.

ח"כ איציק כהן: יש הלכה אחת! לא אלף!

ח"כ שולי מועלם: בלי להיות מכונה בשם רפורמית שלא נוח לשמוע. כל מי שיושב פה מבין שהזכות (ליהודים לעלות להר הבית) קיימת בבסיס ההבנה שזה מקום קדוש. יש לנו חובה גם לעקוב אחרי התקנות שיאפשרו ליהודים להתפלל בהר הבית… אני מבקשת שוב שהמשטרה לא תדבר על מבקרים יהודים בהר הבית אלא תאפשר ליהודים שהמקום קדוש להם לעלות עד שיותר לנו להתפלל, ומרגע שיאושר שתגן על זכותנו לא רק לעלות אלא גם להתפלל.

ח"כ דוד אזולאי: אני מקבל את פסק ההלכה של הרבנים הראשיים בישראל כל עוד ולא שונה! אני מחויב אליו. יחד עם זה אני פונה לחבריי – אתם שותפים לקואליציה. למה הנושא הכל כך רגיש הזה צריך לבוא לשולחנה של ועדת הפנים? הייתי מצפה מהשרים שלכם לא לעמוד ביציע אלא לבוא לממשלה ולהציע הצעה ולקבל החלטה. זה לא יקרה. זה תפוח אדמה לוהט. אנחנו טועים בעניין זה. מה שבן-דהן אמר זה שהוא ממתין להחלטת הרבנים הראשיים. אם הוא מחכה, הדיון הזה הוא דיון עקר. אין כרגע מה לעשות. אם דעתו שונה – בבקשה. שיביא החלטה שתצטרך לעבור כחקיקה. התנהגות כזו של חברי כנסת שבאו לפוצץ את הדיון… היו פגיעות אישיות בחכים. אסור לעבור על זה על סדר היום.

יהודה גליק: בסוכות בהר הבית – הייתה התחייבות של המשטרה שהר הבית יהיה פתוח לכל היהודים. מאות ערבים היו סגורים במה שהם קוראים מסגד אל-אקצה וסכלו באבנים וכיסאות את השוטרים… המשטרה קיבלה הוראה לא להיכנס למקום הזה.
הייתה פה התחייבות. אנחנו היהודים שעולים להר הבית משתדלים לשתף ולתאם עם המשטרה. היה תיאום עם המשטרה שנעלה עם ילדים להר הבית חודשיים לפני סוכות. היו הסכמים והבטחה ברורים! שולי מועלם העלתה את זה בדיון הקודם! 200 ילדים שיצאו גם מרמת הגולן באו ומצאו שער סגור. התירוץ היה שיש צעדת ירושלים ואין מספיק כוח. לעצם העניין – אני מכבד את הרבנות הראשית. אנחנו מחויבים לבג"ץ ולהלכה. בהר הבית ישראל לא יהודית ולא דמוקרטית. לא מאפשרת ליהודים להתפלל ויש הפליה בוטה מידי יום ופגיעה בזכויות היהודים. אומרים לדתיים להוריד כיפות וכו'. דברים נוראים שקורים בלב ישראל. אני וכל חברי לא הכנו למשרד הדתות נייר אבל עמדתנו היא שכל מי שנוהג באלימות במקום הקדוש הזה מחלל את המקום לא משנה יהודי מוסלמי צריך להעיף אתו משם.

ח"כ איציק כהן: אם הרבנים קבעו שאסור לעלות להר הבית אז אסור! עובדיה יוסף פסק! נקודה! לא נוח לכם? אתם רוצים לשנות אותה? אי אפשר. עד כאן. פסק ההלכה ברור. התפלאתי לשמוע את סגן השר בן-דהן.

ח"כ משה פייגלין: לפני כחצי שעה השתתפתי בדיון בנשיאות הכנסת ואישרנו לדיון מהיר את דמי החסות. יש כאן תופעה דומה. ישב כאן יועצו של ערפאת הרוצח הגדול של היהודים מאז מלחמת העולם השנייה (מתייחס לח"כ אחמד טיבי) ומזהיר מפירומנים! יש מי שמזהה את עצמו כרודף שלום ובעצם מטיל טרור על הוועדה והכנסת. כל מהותם אלימה! בוא נבין מי טוב ומי רע, מי חפץ במלחמה ומי מבעיר אש! שתי נקודות: לאומית – ח"כים ערבים הסבירו שמדובר במלחמה על ריבונות ולא הלכה ולכן הם הטילו טרור. הלכתית – הרמב"ם עלה להר הבית ויום עלייתו הפך ליום חג שחגג מותו. אין מניעה הלכתית לעלות להר הבית. יש חשש של פוסקי הדור הקודם שאנשים לא ישמרו על ההלכה בהר הבית… לכן הם פסקו. להסתמך על פסקים שנועדו לייצר מניעה… אני מציע להפריד בין הדתי והלאומי. בנושא הזה צריכה לדון הממשלה.

ח"כ אורי מקלב: אנחנו מתנגדים לעלייה להר הבית. רק ליהודים! אני לא מוכן לקבל פרשנות למה קיבלו את פסק ההלכה. פסק ההלכה הוא 100 אחוז פסק הלכה. לא רק חלק מהיהודים, אלא רוב היהודים הדתיים בארץ שהם מתפללים מקבלים את פסק ההלכה הרווח במשך 47 שנים! לכן מה שעושים פה זה בעצם התססה וחילול המקום. לא פלא שזה מתסיס אחרים… זה רפורמה! עמדתי היא עמדת ההלכה. (פונה למשה פייגלין) לא כל מאבק על ריבונות מתיר לעשות הכל. תורת ישראל זה לפני ארץ ישראל. תורת ישראל מגיעה לפני ריבונות ישראל! קודם פסק הלכה ואחרי זה האחרים.

ח"כ אורית סטרוק: אני רוצה לחזק את ידיך מירי שאת מובילה את הדיונים האלה. ראינו כמה שזה לא קל. ח"כים מיהדות התורה זלזלו בפסיקות של רבנים שמתירים לעלות להר. פוסקים אורתודוקסים שלא ראויים לתואר רפורמיים!
אני רואה שהממשלה לא נחלצת לעניין זה. טוב תעשה הוועדה אם תזמין חוות דעת משפטית. תמשיכי להוביל בפן המקצועי את העניין.

יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב: בן-דהן אמר שהוא מחכה לרבנות הראשית. עם כל הכבוד אין קשר בין פסק ההלכה של הרבנות לבין זה שיהודי רוצה לעלות להר הבית אם הוא רוצה! גם אם הרבנות לא תאשר את זה צריך לאפשר תקנות לעלות להר הבית!
אנחנו לא מתכוונים לעלות למסגד אל אקצה ולמנוע ממוסלמים להתפלל. אנחנו רוצים שכל אזרח: יהודי, מוסלמי או נוצרי יתפלל במקום הקדוש לו. כל הסתה של נושא זה ואיומים שניתנו פה עלי טיבי ואחרים הם איומים חסרי אחריות ואין להם מקום… הלוואי שנגיע למצב כמו במערת המכפלה… יש הפליה לרעה של אזרחים יהודים שלא יכולים להתפלל במקומות הקדושים להם. איך זה עומד בבג"ץ? לבדוק ולעבוד על זה. לא קשור לריבונות ולרבנות. אזרח בישראל שיוכל להתפלל במקומות הקדושים לו! שיחליטו שכך וכולם יתיישרו! בלי לאיים. אנחנו פוחדים רק מהקדוש ברוך הוא. בן-דהן אמר שאנחנו רוצים להביא תקנות שיאפשרו למתפללים לעלות להר הבית! זה חשוב ביותר במבחינתי.

לצפייה בסרטון של מספר דקות מהדיון בוועדה באתר "וואלה" לחץ/י כאן

לסטטוס בעמוד הפייסבוק של מירי רגב שבו היא מתייחסת לדיון לחץ/י כאן

לסטטוס בעמוד הפייסבוק של אלי בן-דהן שבו הוא מתייחס לדיון לחץ/י כאן