לראשונה בתולדות מדינת ישראל: שר הדתות נפגש עם כנסת הרבנים הקונסרבטיבים: "אני מרגיש שאני פוגש משפחה"

היסטוריה – לראשונה בתולדות המדינה נפגש היום שר הדתות, ח"כ נפתלי בנט ממפלגת הבית היהודי, עם ארגון כנסת הרבנים הקונסרבטיבים.

במהלך המפגש נשא ח"כ בנט נאום היסטורי שבו הצהיר שיש צורך ביצירת שותפות בין כל הזרמים ביהדות, ואת עצמו כשר שמחויב לכל יהודי באשר הוא, ושעליו מוטלת האחריות לגרום לכל יהודי להרגיש פה בבית. כמו כן, הצהיר בנט שהוא מוקיר ומעריך את התנועה הקונסרבטיבית והבטיח שנפתח עידן חדש שבו ישבו כל הזרמים יחד ויגיעו להסכמות. בנט התייחס גם לעוד נושאים רבים, ביניהם סוגיית הנישואין והגירושין ומתווה שרנסקי בעניין הכותל.  הדבר ארע במסגרת כנס של כנסת הרבנים הקונסרבטיבים בכנסת, שהתרחש היום (26.6), ובו נאם שר הדתות. לצפייה בנאומו המלא בוידאו

 

להלן עיקרי הדברים שאמר שר הדתות, נפתלי בנט, בנאום שנשא:

"אני מחויב בראש ובראשונה לשלמות העם היהודי. זו משימת חיי. שלמות העם היהודי תהיה נר לרגליי בכל החלטה שאקבל ובכל אחד מהתפקידים הציבוריים שאני ממלא כעת ושאני אמלא בעתיד… מאז היותנו לעם במעמד הר סיני יש הרבה גוונים בעם ישראל… גדלה המחלוקת והאיבה שהובילו לחורבן בית המקדש השני.לא ניתן להחריב את הבית שלישי. גם אם לא נסכים על הכל, וכנראה שלא נסכים על הכל, וזה בסדר – אני לא מפחדת ממחלוקת, היצירה הרוחנית של חז"ל מלמדת אותנו פרק חשוב באיך לחיות עם מחלוקת. לאורך כל הדורות התפתחה התרבות היהודית והתעצבה על רקע, וכחלק ותוך כדי מחלוקות רחבות. חלקן עמוקות מאוד.

"מה קרה לנו? למה בדורות האחרונים איבדנו את היכולת הזאת לחלוק אבל לכבד וגם להתחבק בסוף? אני מתבונן בכם היום, ואני מרגיש שאני פוגש אחים ואחיות – משפחה. פשוט משפחה. אני מוקיר מאוד ומעריך מאוד את התנועה שלכם, התנועה הקונסרבטיבית מיום היווסדה ממש, היתה ועודנה תנועה ציונית. אני יודע שהתמיכה שלכם במדינת ישראל היא תמיכה ללא סייג. הוכחתם את זה. עמדתם לצד מדינת ישראל בשעות דחק ומצוקה ושמחתם איתנו ברגעי שמחה והתעלות ונצחון … יהודים שמייצגים בגופם במלו הווייתם מחוייבות למסורת היהודית ומחוייבות לציונות. ערכים שהיהדות הקונסרבטיבית הקפידה תמיד לחנך לאורם. לא הגיע הזמן כבר להוריד את המחיצות? יהודים מכל הזרמים והמסורת והמנהגים ומתוך כבוד הדדי צריכים לשבת  ולדבר זה עם זה על מהות על המאחד ולא על המפריד. בסופו של דבר, אחים ואחיות שלי, אנחנו עם אחד. אנחנו משפחה אחת. בואו נדבר! אני רוצה להבטיח, שלפחות מבחינתי, אנחנו נכנסים לעידן חדש!

"אני לא רוצה להשלות איש. אל תטעו לחשוב שיש לי את כל פתרונות לסוגיות הכבדות שעומדות על הפרק בינינו. אין לי. אך יש לי רצון טוב ויש לי מודעות. עלינו לייצר דיאלוג לא מתוך תחושה שמישהו עליון למישהו, אך אחד לא יותר טוב מהשני, אלא מתוך שותפות. אני מתחייב לשלחן עגול שלצידו ישבו יהודים בני כל הזרמים – קונסרבטיבים, ורפורמים, ואורתודוקסים – כל מי שמדינת ישראל יקרה לו והעם היהודי יקר בעיניו, עד שנמצא מודלים שיאפשרו לנו לחזור ולהרגיש משפחה. חשוב לי גם לומר, כאן בפורום הזה כפי שאמרתי זאת גם בממשלת ישראל: אני תומך במתווה שרנסקי לפתרון המתיחות בכותל. אני אעשה כל מאמץ שתוכניתו של נתן שרנסקי, איש שאני מעריך מאוד, אפילו מעריץ, תיושם במלואה.

"סוגיה מורכבת יותר, הרבה יותר, היא שאלת הנישואים והגירושין בישראל. כפי שאמרתי, אין לי פתרונות קסם. אך אני יודע שיש אוכלוסיה גדולה בישראל שלא יכולה או לא רוצה להתחתן בנישואים דתיים, או דתיים מסוג אחד בלבד. אני אלמד את הנושא לעומק ואקדם מדיניות בתחום הזה, אבל בזהירות ומתוך הידברות עם כולם. אני חובש כיפה, אני אורתודוקסי, אני בן הציונות הדתית, גדלתי בבני עקיבא, זו דרך החיים שלי ושל ילדי, אבל אני לא 'השר של המגזר'. אני שר שאמור לשרת את כל עם ישראל ואני מתכוון לשרת את כל עם ישראל.

"רבות ורבנים יקרים, אני שמח שאתם כאן ואני שמח שהיה לי הכבוד לדבר איתכם. בעיני, מדינת ישראל היא הבית של כל יהודי העולם. מדינת ישראל שייכת לכל יהודי, בכל מקום בעולם באשר הוא. אם יהודי לא מרגיש כאן בבית, זו בעיה שלי. כיהודי, כציוני, כאיש מאמין וכמי שמבין היטב את גודל האחריות המונחת על הכתפיים שלי – אני מתחייב שהדיאלוג בינינו יהיה חף מדעות קדומות. אני רוצה בטובתכם, ואתם רוצים בטובתנו, ואין סיבה שלא נצליח להגיע להסכמות בנושאים רבים שמעיבים לפעמים על היחסים בינינו. אנחנו משפחה אחת. בואו נדבר. מתוך כבוד, הערכה, לימוד הדדי, והרבה-הרבה אהבת ישראל, אני אעשה הכל, כל מה שאני יכול, על מנת להתמודד – יחד אתכם, בשותפות – עם האתגרים שעומדים בפנינו. אנחנו משפחה אחת, אז למען השם ולמען עם ישראל – בואו נתחיל לדבר, ובעזרת ה' – נעשה ונצליח!"

 

 שר הדתות, נפתלי בנט, נושא נאום בכנס של כנסת הרבנים הקונסרבטיבים.