דברים מתוך האירוע לציון יום העגונה הבין לאומי בכנסת

להלן עיקרי הדברים (ולא הפרוטוקול הרשמי) מתוך הועדה בכנסת לציון יום העגונה הבינלאומי, שאורגנה ע"י ח"כ עליזה לביא בשיתוף עם קואליציית "עיקר". הדיון נועד להעלות את המודעות סביב הסוגיה של העגונות ומסורבות הגט במדינת ישראל ולהציף את הבעייתיות של הנושא. בדיון השתתפו ח"כים מהמפלגות: יש עתיד, העבודה, מרצ והבית היהודי. בנוסף, השתתפו נציגות מארגונים שונים הפועלים למען מסורבות הגט. במהלכו הוצהר כי תוקם שדולה מיוחדת שתטפל בנושא ותפעל למען העגונות ומסורבות הגט.

רובין שיימס (קואליציית עיקר): הדברים הכי חשובים לטיפול הם שינוי הרכב הועדה למינוי דיינים וביטול מירוץ הסמכויות – סמכות מקבילה לבתי הדין ובתי המשפט. דבר זה גורם לפירוק משפחות ובזבוז כספי הציבור.

אישה שהיתה מסורבת גט סיפרה את סיפורה

ח"כ אלי בן דהן: אפשר לומר יש פתרונות, השאלה היא לאן אנחנו רוצים להגיע?
אם יש כאן מגמה שרוצים נישואים אזרחיים במדינת ישראל – אז יש פיתרון. אני אישית חושב שצריך להוריד את הפיתרון הזה מהפרק. צריך לקדם פתרונות מעשיים ואפשר לעשות את זה. שני רעיונות חשובים שאני מתכוון לקדם הם- דבר ראשון, הפרדת תפקיד הרב הראשי ונשיא בתי הדין הרבניים – זה לא טבעי, לא צריך שמנהל בתי הדין צריך לגעור בדיינים להוציא פסקי דין. אני הורדתי לדיינים שכר על איחורים.

מסורבת גט: אחד מהאנשים בהרכב שלי ביקש כסף עבור חיוב הגט.

ח"כ מיקי לוי: למה לא הגשת תלונה בקשר לשוחד?

מסורבת גט: להגיש תלונה כשיש לי ארבעה ילדים קטנים?

ח"כ מיקי לוי: מתן שוחד במדינת ישראל היא עבירה פלילית.

ח"כ עליזה לביא: בעצם הגט הפך להיות כלי לסחטנות.

ח"כ מיקי לוי: מתן שוחד או מתן כסף לנושא משרה בין אם הוא פקיד זוטר ובין אם הוא דיין – חובה עלינו להגיש תלונה במשטרה

ח"כ בן דהן: אם מישהו מעובדי בתי הדין הציע לכן שוחד הפיתרון היחיד הוא לפנות למשטרה. החוק הישראלי לא מתיר את הדבר הזה וגם לא ההלכה.

ח"כ בועז טופורובסקי: זה לא הגיוני ב-2013 שאישה תשלם לבעל על הגט שלה.

ח"כ בן דהן: הפיתרון השני הוא להעביר את המשקל מ3 דיינים לדיין אחד, בדרך זו נקצר תהליכים ואת המועדים בין דיון לדיון, נגדיל את האחריות של כל דיין על התיק העומד בפניו. ברוב המקרים על פי ההלכה אפשר לעשות את זה. זה ייעל את המערכת כולה.
אני מתכוון להחיל את הסכמי ההסגרה על בעלים הנוסעים לחו"ל. צריך גם להגדיל את זמן המאסר של הבעלים.
אני מזמין את חברי הכנסת להצטרף לשדולה למען העגונות ומסורבות הגט.

ח"כ אבי וורצמן: עצם זה שיש יום שמיוחד לנושא העגונות הוא בעיני חשוב מאד. המציאות במדינת ישראל שבה אישה מחכה למוצא פיו של הבעל והמדינה לא עושה מספיק – זה לא מתקבל על הדעת. המצב עדיין לא אידיאלי – צריך לדאוג שיהיו עוד דיינים עם כיפה סרוגה, עוד הרבה רבנים שרואים ערך בטיפול אינטנסיבי בבעייה הזו לעומק. זה לא דבר שולי. אני מצטרף לשדולה שהקמת, ח"כ בן דהן, ובעז"ה שימנע צער שלא מגיע – שאישה תחווה ב2013 , בתשע"ג לזה שבעלה יגיד "רוצה אני".

נציגת אחד מארגוני הנשים: צריך לאפשר חופש בחירה לכל זוג לחתום על איזה הסכם ממוני או מניעתי שירצו. בנוסף צריך לחייב את המועצות הדתיות לתייק כל הסכם שנחתם ע"י בני הזוג, אפילו הסכמים שלא נחתמו בפני המועצות הדתיות. אפשר להשתמש בחוק ובחקיקה כדי לעזור לנושא הזה.

ח"כ אבי וורצמן: יש תמיכה גדולה בבית היהודי לנושא הזה, אני חושב שבכנסת הזו נוכל לקדם הרבה דברים.

נציגת מרכז רקמן: העמדה שלנו היא שנדרש אומץ ונדרשת יצירתיות – על מנת להגיע לפיתרון. עד שלא נמצא אנשים מתוך העולם הרבני שהם אמיצים ויצירתיים, לא נגיע לכלום.
אבל אני רוצה לדבר דווקא על משהו שאפשר לעשות במסגרת החוק:
חוק בתי הדין הרבניים – הפעלת סנקציות על סרבני גט שנחקק ב-1995 – אפשר לפעול באמצעות החוק הזה.
בכל מקרה של פסק דין לגירושין, בין אם הוא מחייב – בית הדין רשאי להפעיל סנקציות, אבל הבעיה היא שבית הדין לא מפעיל אותן, מספיק.
מתוך 3402 פסקי דין מ-2006 שמאפשרים את הסנקציות, רק ב-50 מקרים הופעלו סנקציות.
אנחנו מגדירות סרבנות גט כסיטואציה שבה אחד הצדדים משתמש בכוח שלו כדי לא לתת גט כלפי הצד השני.

נציגת "יד לאישה": זאת גישה הלכתית מובנית וזה לא קשור בכלל לעניין פלילי – הדיינים פוסקים לפי שיטת המהרשד"ם, לפיה כל עוד זה תנאי שנקל לקיימו – אזי הגט הוא מעושה והוא פסול. אנחנו לא מדברים על סרבני גט אלא על סחטני גט. הבעלים יודעים שבית הדין ייתן לזה יד. מה אנחנו מבקשות מהכנסת?

1.מינוי דיינים ראויים שייצגו את כלל האוכלוסיה, שינוי המבנה של הועדה למינוי דיינים – לפחות חצי נשים.
2.העברת חוק שקובע שבעניין מזונות, משמורת, רכוש וכו' – פסק דין שנפסק בערכאה אחת, אי אפשר יהיה לשנות את זה בערכאה אחרת.
3.אישה לא תוכל לוותר על דברים שקשורים בילד, בטובת הילד או בזכויות הילד כדי לקבל גט (למשל מזונות). אם היה חוק כזה אז הדיינים לא היו מציעים את זה לבעל.
4.להפסיק את מירוץ הסמכויות.

ד"ר חנה קהת (מנכ"לית ארגון קולך): אנחנו הולכות לצאת לפיתרון יחד עם מבוי סתום, שהוא הרע במיעוטו – להפצת ההסכם לממון הדדי. זהו פיתרון מניעתי ולא מהותי.
הבסיס להצעה של ההפקעה הוא הרעיון שחז"ל ניסחו אותו. יש מקרים שחז"ל החליטו ואמרו שהם יכולים להפקיע את הקידושין. רבנים מפחדים לעשות את זה. ההצעה באה ואומרת שלאחר שבית הדין נתן איזשהו פסק דין (אלפי תיקים שתקועים לאחר פסקי הדין כי אין הוצאה לפועל) הכנסת תהיה אותו גוף שלטוני שמפקיע במקרה שהמערכת לא הוציאה לפועל את הגט. יש לזה התנגדויות שוליות שאפשר להתגבר עליהם. בעבר הקהילה לקחו אחריות וקהילות ישראל לא אפשרו לתופעה של סרבנות הגט.

ח"כ שי פירון: אני לא בקיא מספיק בסוגיה הזו על אף שאני גם רב. אבל הבעיה לא תיפתר אם יהיו כל כך הרבה נשים וכל כך מעט גברים בצד השני של האולם, החקיקה בכנסת היא סוף התהליך. פסקי הלכה לא עוברת דרך הכנסת. צריך להיות עצומות, מצור על בתים של דיינים וכו' – אבל יש פה כשל תרבותי ולא כשל חקיקתי. צריך לחשוב על מסע ציבורי שיש לו תמיכה של רבנים. זאת לא בעיה של הכנסת.

ח"כ פנינה טמנו-שאטה: כל עוד הרבנות מגלה פחדנות ושיתוף פעולה עם סחטנים, כל עוד בתוך המערכת של הרבנות לא מגלים את האומץ הזה – צריך להעלות הילוך. צריך לשנות את הרכב הועדה למינוי דיינים וגם שינוי מבני בתוך הרבנות. צריך להרחיב את מעגל החכ"ים שיושבים כאן.
רק אם יהיו נישואים אזרחיים, רק אם תהיה תחרות – אז הדברים ישתנו. זהו תנאי הכרחי. זה לא סתם שהנושא הזה לא נפתר, אנחנו עושים הפרדות בין האדם הנורמטיבי, איש מקצוע – לבין איך הוא מתעלל ופוגע בנשים.

עו"ד בתיה כהנא-דרור (מנכ"לית מבוי סתום): מדינת ישראל הפקיעה את עצמה מכל ערכי המוסר. אם הכנסת היא הריבון שמקבל את המנדט מהעם – בתחום של הנישואים והגירושים היא אומרת – אין פיקוח, מדובר בדין דתי. על כן הבית הזה חייב לוותר על המונופול הזה לדין הדתי, הוא חייב להיות חלק וכפוף לערך הדמוקרטי של מדינת ישראל.
אין שום ערך לרב הראשי לישראל חדש אם השיטה הזו תימשך כפי שהיא. הרבנים צריכים להוביל לצמצום המונופול.

הרב יהודה גלעד: כל עוד שלא נמצאת כאן נוכחות רצינית יותר של רבנים וגברים – אני מרגיש נבוך כמי שמחתן זוגות. אבל לפני שמשנים את ההלכה – צריך מהלכים ציבוריים ופרוצדורליים הרבה לפני. צריך דברים ישימים. צריך לרכז צוות שיעלה את כל הרעיונות שעלו במשך השנים ולהתחיל להזיז את זה. לדעתי ניתן לשנות המון עוד לפני הפתרונות ההלכתיים.

ח"כ מרב מיכאלי: אתה מציע לחוקק חוקים קטנים שיעקפו את המערכת הגדולה – זה מופרך שזו הסיטואציה. במקום שהרבנים שנמסרה בידם לנהל באופן הבלעדי לנהל את המעמד האישי של האנשים במדינת ישראל, במקום שהם יהיו הראשונים לפעול למען העניין הזה הם רק משתמשים בכוח שלהם לעשות להיפך.
אנחנו לא יכולות להרשות לעצמינו להיות בעמדה של מלחמת המאסף הזו נגד הרבנות.
צו השעה היום הוא לבטל את הסמכות הבלעדית של בתי הדין הדתיים. עד אז לא צריך להוסיף חוקים קטנים, אלא לקרוא לכל אזרח – להימנע מלהתחתן במדינת ישראל.

ח"כ שולי מועלם: ההצעות האלה רק מרחיקות אותנו מפיתרון אמיתי שהועלה פה של סרבנות גט. צריך להתחיל להשתמש במה שיש לנו, יש לנו גם תהליכים חינוכיים וגם תהליכים הלכתיים. בראש ובראשונה אני קוראת מכאן גם לדיינים וגם לאנשים שאמורים לעשות ביקורת על בית הדין הרבני – לעשות את מה שאפשר בתוך הכלים ההלכתיים. בתוך גדרי ההלכה היהודית יש פתרונות יצירתיים – בהפעלת הסנקציות וכו'. אפשר לעשות דברים גדולים אני מאמינה שהם צריכים להיות בתוך גדרי ההלכה. לכל אחד מאיתנו צריך להיות הידיעה שבאנו לפה כדי לשנות. המצב היום של נשים עגונות ונסחטות – לא יכול להימשך.

ח"כ דב ליפמן: אני כרב יכול להגיד שההלכה צריכה להיות משהו שמשפר את החיים שלנו ולא הורס אותם. רב אמור למצוא פתרונות ולא למצוא בעיות. כרב, גם רב שמגיע מהעולם החרדי שמבין את הקיצוניות, אני רוצה להגיד לכל הנשים שאנחנו רוצים לעזור ולפי ההלכה יש אפשרות לעזור.