הצעת החוק הסכמים לנשיאת עוברים- חוק הפונדקאות של ח"כ איציק שמולי נפלה בקריאה טרומית ברוב של 49 מתנגדים אל מול 41 תומכים.

היום, רביעי 31.10.2018 נפלה בקריאה טרומית הצעת החוק הסכמים לנשיאת עוברים-  חוק הפונדקאות של ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ברוב של 49 מתנגדים אל מול 41 תומכים.

בין התומכים בהצעת החוק, בניגוד למשמעת הקואלציונית הצביעו בעד ההצעה חברי הכנסת: אמיר אוחנה (הליכוד), טלי פלוסקוב (כולנו) ומירב בן ארי (כולנו).

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "הדרישה הבסיסית והאלמנטרית כאן היא שוויון. זה הדבר המתבקש לעשות לנוכח העובדה שפונדקאות מתאפשרת במדינת ישראל לאנשים מסוג מסוים. זהו הדבר הראוי לעשות כשמדינת ישראל מגדירה את עצמה כדמוקרטיה ליברלית, עדיין. בשני פסקי הדין האחרונים קבע בג"ץ באופן מפורש כי הדרה זו פסולה ועומדת בניגוד מוחלט, באופן מוחלט לעקרונות חוקתיים במדינה. הסיבה היחידה שבית המשפט נמנע עד כה מלהתערב בחקיקה היא רק מפני שביקש – באופן נאיבי ולא מציאותי, יש לומר – ביקש להעניק לבית הזה הזדמנות נוספת לתקן את החוק, תוך התעלמות מההרכב של הבית והאופי של הבית בשנים האחרונות. ואני כאן כדי לשקף לכם את מה שאומר אותו עוול, את מה שאתם גורמים למאות אלפי ישראלים לחוות. מאות אלפי ישראלים שקמים בבוקר, בכל מקום ובכל חברה בארץ הזו, אוהבים את המדינה ורוצים הכי טוב בשבילה – תורמים לה בצבא ובשוק העבודה, מתנדבים, עושים, ובאמת פטריוטים אמיתיים של המדינה – וכל הבקשה שלהם להיות הורים נדחית פעם אחרי פעם בגלל מיעוט רדיקלי בבית הזה שחושב שיש לו את הזכות לקבוע מי ראוי יותר ומי ראוי פחות. העוול הזה גורם להרבה מאוד ישראלים לנסוע לקצה השני של העולם, להתנתק מהמשפחה וממקום העבודה, במקום להיעזר במנגנוני הסיוע שמעמידה מדינת ישראל כאן למי שעושה פונדקאות – דרך שירותים מופלאים, אדוני סגן שר הבריאות, בקופות החולים ובמקומות אחרים – במקום להיעזר בדברים הללו, נאלצים לנסוע לקצה השני של העולם, להשכיב משכנתה של 600 אלף שקל כדי בסופו של דבר לממש את החלום שלהם להיות הורים כל מה שמבקשים מכם לעשות זה לתת זכויות שוות, להכיר באדם באשר הוא אדם. זה כואב כשרבנים וגם אנשים בתוך הבית הזה מפיצים דברי שטנה ובלע וזוהמה ורוצים להדביר קהילה שלמה כאילו היא מחלה. זה כואב שהאפשרות לפונדקאות הייתה ונותרה סגורה בפנינו. אנחנו מספיק טובים כדי לתת למדינה הזו, אנחנו לא מספיק טובים כדי להיות חלק ממנה. הפתרון לתקן את החוק, לעשות את מה שהתחייבה הממשלה לעשות ולאפשר לכולם לקחת חלק בהליך הפונדקאות במדינת ישראל. אנחנו מתייחסים בחקיקה הזאת גם לאפשרות לעשות את התהליך בחו"ל, כפי שקורה בחלק מהמקרים באימוץ, כאשר מדינת ישראל מנצלת את כוחה כמי שיכולה לארגן ולהתקשר מול עמותות וארגונים בחו"ל וגם לשמור על הישראלים שהולכים לעשות את התהליכים בחו"ל. הדברים האלה צריכים להיות חלק גם מתהליך הפונדקאות, וכאמור להיות פתוח מכולם כי אנחנו לא עיוורים. אנחנו מבינים שאם ייפתח פה התהליך לכולם, ואנחנו דורשים את זה, אז יכול להיות שהחלום – בגלל התור שייווצר – יתארך ויתארך, ולכן חייבים לשמר גם את האופציה של חו"ל. השינוי החברתי קורה, ושוויון בזכות להורות יקרה ובסופו של דבר יהפוך להיות לעובדה קיימת וברורה במדינת ישראל, אתכם או בלעדיכם".

בתגובה, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן: "לאור האמור לעיל, בהתחשב בהצעה הממשלתית שעברה בקריאה שנייה ושלישית, אבקש מחברי הכנסת להתנגד להצעת החוק".