ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל התכנסה לדיון בנושא הנהלים בחברת אל-על על רקע טיסת השבת ועל עדויות של הזזת נשים בטיסות.ח"כ איתן כבל:"הוועדה דורשת תוך 10 ימים את הדו״ח הנוגע לטיסת השבת

היום, רביעי 12.12.2018 ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) התכנסה לדיון מהיר בנושא גיבוש נהלים בחברת אלעל למניעת הישנות מקרים של התעמרות בנוסעים הנמנים עם המגזר החרדי לאור המקרה שאירע בחודש האחרון וכן, על עדויות של הזזת נשים בטיסות.

חברי הכנסת אשר הגישו את הבקשה לדיון מהיר בנושא התעמרות בנוסעים הנמנים עם המגזר החרדי הם: ח"כ יהודה גליק (הליכוד) וח"כ יעקב אשר (יהדות התורה).

 

חברי הכנסת אשר הגישו בקשה לדיון מהיר בנושא אפליה והשפלת נשים בטיסות אל על הם: ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) וח"כ מוסי רז (מרצ).

 יו"ר הוועדה איתן כבל (המחנה הציוני): שכל ישר יכול לפתור כל בעיה, הסיפור של טיסת השבת, הטיסה המפרסמת נודע לנו עליו מהכתב יהודה שלזינגר, בדיון זה, אנו מנסים לברר אם ישנו סיפור דרך או דף פעולה למקרים מהסוג הזה. ואם היה למה לא פעל ואם לא קיים אנחנו נדרוש לקיים אותו. אין ספק שאל על מקיימת עשרות אלפי טיסות בשנה, ואנחנו מצפים תמיד שלעולם לא יהיה. אני מבקש מיו"ר החברה אלי דפס והצוות לקבל עד 10 ימים את רשימת כל מקבלי הפיצויים מהחברה והסיבות למתן הפיצויים. כמו כן  אני מבקש לקבל את הדוח שיעסוק בשאלות האלימות או לא. התחקיר אמור לעסוק מן המסד ועד הטפחות. מה הפעולות בעקבות הדוח שאל-על הולכים לבצע? אני את זה גם רוצה שתגישו לנו. דבר חשוב והוא שצריך להכיר בסיטואציה ויושב ראש החברה כאן עשה את זה מתוחכם מאוד, הייתה כאן סערת רגשות שליוותה את כולם. אני לא רוצה שנרד לרזולוציה, ברור שהיה כשל, אני מנסה ללכת קדימה בעניין הזה, התחושה הציבורית הייתה ושלי אישית, שפתחתי את התקשורת באותה מוצאי שבת שלילית. אלימות במטוסים מתקיימת בכל חברה כמעט בעולם, ולא פעם שמענו טיסות שנחתו מהסיבות של התפרעות נוסעים בטיסה."

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "אני ניסיתי כאשר הגשתי את  הבקשה שלי לדיון לקחת את זה לכיוון הפקת לקחים במובן המקצועי. אני לא מאשים דווקא את אל על בעניין הזה אבל אני חושב שמבחינה תקשורתית ושיקוף האמת היה יכול להיות אחרת. אני כאדם חרדי נפגעתי מאוד מהפרסומים האלה. ההצגה הראשונית שיקפה אלימות והתפרקות שממש לא הייתה. למזלנו הרב הייתה נציגות של העיתונות החופשית והדמוקרטית שגם יכלה לספר את סיפורה אבל בסופו של יום הייתה פה האשמה שקשה לנו היה לבלוע אותה כי היא לא הייתה נכונה. בנוסף,  לא הייתה פה הבנה מינימלית של מה קורה לאנשים שכל חייהם נושא השבת הוא עניין של ייהרג ובל יעבור, אז מותר להיות במתח ולשאול שאלות כמובן אם הייתה התנהגות לא הולמת של צוות הטיסה. אני חושב שגם אל על הבינה את העניין ואני דווקא מבקש לקחת את זה לכיוון של הפקת לקחים כדי לדעת מה הנהלים הברורים של שבת. צריך נוהל ברור של מה קורה במקרה כזה של חשש לנחיתה בשבת".

ח"כ יואב בן צור (ש"ס): "ישבנו יחד עם מנכ"ל אעלעל אחרי האירוע בשביל להפיק לקחים. אל על היא חברה לאומית ואין לי ספק שהמסקנות יישומו והמקרה שהיה הינו מקרה חד פעמי".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "אחד הדברים החדשים שנאמרו בהפקות הלקחים זאת וועדה שתקבע נהלים ברורים וסדרים מה יקרה במקרה הבא. אנחנו מבינים שאל על לא עומדים מאחורי כל הפרסום נגד הציבור החרדי אבל אם קורה דבר כזה עוד פעם הייתי מצפה שהחברה תוציא הודעה ברורה יותר ומנוגדת לפרסום השלילי שהתבצע".

ח"כ מוסי רז (מרצ): "בעקבות המקרה שהתפרסם ואני בטוח שיש מקרים שלא מתפרסמים אני רוצה לדעת מה הנוהל כלפי נשים שלא מסכימים לשבת לידן וכמה פעמים זה קורה?".

אלי דפס יושב ראש אל על: "אל על מתנצלת על מה שקרה והתנצלה גם באיחור מסוים. ההתנצלות היא על עוגמת הנפש שאנשים היו צריכים להגיע למקומם בזמן והם לא הגיעו. החברה הישראלית שלנו מפולגת וצינית וכל זה נכנס לזמן של 10 שעות ביחד בתוך מטוס. הגאווה הרבה של אל על שברוב המקרים הכל עובר בשלום בכיבוד הדדי בלי הבדל בין גזע ומין. אם אירוע כזה קורה ברחוב אף אחד לא שומע על זה אבל אם זה קורה במטוס זה כמובן עולה לכותרות. אל תכניסו את אל על בכוח לדילמות של החברה הישראלית אנחנו רוצים להיות גשר מחבר בין החברה הישראלית ולא להתעסק בפילוג בין חילונים לחרדים והדרת נשים. הייתה סערת רגשות גדולה בטיסה אני מקבל את ההגדרה שהייתה סערת רגשות במטוס. היה בטיסה 300 איש ו20 אנשי צוות וייתכן שהיו מקרי אלימות בקרב הנוסעים. לגבי הנהלים של החברה הם קיימים מחודדים ומוטמעים ופותרים בדרך כלל את כל הבעיות. כשיש תקלה נכנסים מנהלים לתמונה שהנוהל לא פותר אותה וזה קורה כל יום. כאן במקרה הזה, מנכ"ל החברה הוזעק וניהל את האירוע והחליטו את מה שהחליטו. יש נוהל חירום וכל יום יש לנו אירועים כאלה ואחרים שלאו דווקא קשורים לשבת. לגבי הדרת נשים יש לנו נהלים ברורים בחברה שחודדו לאחרונה. במצב בו נוסע מסרב לשבת במקומו אין לפנות לנוסעים הקרובים לו לשנות את מקומם. אם אין מקום אחר בטיסה הוא יכול לבחור לשבת במקומו או לרדת מהטיסה".