יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד) בפגישה עם מנהיגי הקהילות הקונסרבטיביות מהעולם, על מתווה הכותל: "אני מקווה שבשלב מסויים יהיה שינוי בעמדת הממשלה"

90 ממנהיגי ומנהיגות היהדות הקונסרבטיבית בעולם פגשו היום (ב') בכנסת את חברי הכנסת יאיר לפיד (יש עתיד), ציפי לבני (המחנה הציוני), יצחק הרצוג (המחנה הציוני), יולי אדלשטיין (הליכוד) ויעל כהן פארן (המחנה הציוני)  במסגרת התכנסות לציון 40 שנה לתנועה המסורתית בישראל.

הנה הדברים שאמר יו"ר הכנסת בעת המפגש:
"ברוכים הבאים. אני שמח לראות אתכם בכנסת, בגלל שאני חושב שבעניין כל מיני נושאים יש חשיבות אדירה לקהילה. מסתבר שאין שום דבר שהוא מובן מאליו ביחס ליהדות התפוצות- בכל מיני מובנים. אני שמח שאתם כאן כי אני מקווה שבאירוע הזה ובעתיד תפגשו עם חברי כנסת ותציגו להם את מצבכם ואת גישתכם לנושאים שונים ויש לה חשיבות אדירה.

אין לי הרבה מה לומר על מתווה הכותל שהוא אחד מהנושאים הבוערים ביותר לכולנו, אני מקווה שבשלב מסויים יהיה שינוי בעמדת הממשלה. אני מחזיק בדעה הלא פופולרית שאני לא רואה בזה עניין דתי אלא פוליטי ולכן זה יכול להיפטר בקלות. אתה לא יכול לפתור בקלות עניינים הלכתיים אבל בנושא הזה אני חושב שמדובר בשאלה של סידור טכני בלי שאף אחד ישנה את אמונותיו או ישתכנע לעשות משהו שמנוגד לרצונותיו. אני לא יודע מה הסיכויים, לטעמי לא גבוהים כי יותר קל לפתור את הנושאים הללו קרוב לתחילת הכהונה וקרוב יותר לבחירות זה קשה יותר.  אני מקווה שיהיה שינוי, אני עדיין לא מבין איך גררנו את הנושא הזה עוד ועוד.

הקואליציה יציבה באופן יחסי אחרי הרבה מאוד שבועות של מהומה, היו הרבה מאוד חקיקות, אני מקווה ואני מאמין שזה נגמר. כרגע, שר האוצר נמצא בויכוח על נושא אישור התקציב שיגיע לאישור הכנסת החודש. אם התקציב יעבור במושב הנוכחי אז אני חושב שאנחנו מצפים לבחירות רק ב2019. זה נותן לנו הזדמנות (למרות שיש יותר רגשות קרוב לבחירות) לבחון את הקשר בין ישראל לתפוצות. זה לא שיש לי פתרון קל לנושא, אבל הייתי אומר שיש לי הרגשה שאנחנו צריכים להתבונן עמוק יותר בכל מיני נושאים שנמצאים מעל פני השטח ושאנחנו נותנים להם פתרונות קלים. אנחנו שומעים כל הזמן שהנוער היהודי בארה"ב אבל גם באירופה, מתרחק בישראל, לא יכול להזדהות איתה- למה? כי המדיניות של הממשלה, חוסר בהסברה ישראלית, יש כל מיני הסברים. אני חושב שזה מאוד רדוד לומד את זה, מה שמטריד אותי זה שבעמדתי אני נוסע הרבה בעולם ואני מקבל אורחים כאן, ישראל היא מאוד פופולרית בעולם בימים אלו. אני יודע שזה דווקא פופולרי לומר שישראל היא מבודדת, אבל לפעמים אני אומר שאולי כדאי שישראל תהיה מבודדת יותר כי אין לי זמן להתפנות לכל מי שרוצה להגיע ולבקר כאן. יום אחרי הנאום של פנס טסתי לבריסל, שהיא לא המדינה הכי תומכת בישראל, היו לי ויכוחים בנושאים שונים אבל הגישה בכללי והרצון להפגש ולדבר- אני לא בטוח שאי פעם הייתה תקופה שבה ישראל נהנתה יותר מפופולריות כזו.

כשאני שומע על נוער בקמפוסים שלא מזדהים עם ישראל- אני הייתי עד לזה בעצמי, קיבלתי מייל לפני שהגעתי לדבר בפן (אוניברסיטה), ששואל למה מלכתחילה אני מגיע לדבר, כי אותו סטודנט יהודי מזדהה באותה המידה עם הודו. אני רואה את המחקר של "תגלית" בקרב משתתפיו- והתמונה היא הפוכה. אנשים שלא הזדהו בחיים עם ישראל מגיעים לכאן ל10 ימים והופכים את דעתם לגמרי. השינוי מתחיל במשפחה, בבתי הספר היהודיים, בבית הכנסת, עם רבנים מכל הזרמים שלא מזכירים את ישראל כי הם לא רואים בכך חשיבות גדולה. דברים עמוקים יותר ממה שהם נראים, ואם אנחנו רוצים להיות בטוחים שגם עוד 50 שנה נוכל להיפגש וזה יהיה רלוונטי לשני הצדדים, זה חשוב שניקח את הסלוגנים מהאג'נדות וננסה לחשוב יחד "מה אני הייתי יכול לעשות באופן שונה כדי לשפר את מערכת היחסים", כדי שהדור הצעיר בישראל יכיר טוב יותר את התפוצות. זו תהיה דרך טובה להתחיל את השינוי ולהתקדם בכיוון הנכון.

בתשובה לאמירתו זו, אמר הרב גורדון טאקר (רב הקהילה מניו יורק) בתשובה: בוודאי שמחנכים את הקהילות ואת הנוער לאהבת ישראל, אבל יש תחושה קשה שישראל לא אוהבת אותנו בחזרה. הדאגה האמיתית שלנו היא שנאבד את הנוער שירגיש שהוא לא מזדהה עם ישראל ויתרחק מהיהדות שלו.

ח"כ אדלשטיין: "אם הכל בסדר בצד אחד והצד השני מחזיק בכדור אז כל מה שאני יכול לומר זה שצריך לדבר עם הישראלים. אני לא מדבר על התנועה המסורתית באופן ספציפי, אבל אם כל הרבנים היו מחנכים את הדור הצעיר עם גישה ציונית והם ואתם תלמדו את הילדים שלכם לאוהב את ישראל, אז איך יכול להיות שיש דור צעיר שלא מתחבר לישראל? אני מדבר על דור מעיר שמגיע ממשפחות שהן בעצמן מרגישות מנוכרות לישראל. אם אני לא אתחיל לבדוק מה לא בסדר בישראל, וזה לא נחמד לבקר את ראש הממשלה וההחלטה בנושא הכותל אבל הרבה אנשים עשו את זה. אבל אם הכל בסדר בצד שלכם אז אין לי איך לעזור. זה מאוד נפוץ לבקר את הממשלה מתוך האופוזיציה, הם תמיד יודעים להגיד מה לא בסדר. בעמדה שלי אם אתה מבקר את המפלגה על זה שהיא לא מיישמת הבטחה שלה זו לא חוויה נחמדה, אני לא מבקש מחיאות כפיים, לא עשיתי את זה לשם כך. עשיתי את זה כי אני דואג לפער הלא רצוי בין ישראל והתפוצות. אנחנו מחפשים בעיות עמוקות יותר- לפני 20 שנה האם היו תפילות משותפות או מקוואות שלכם? השינוי לוקח יותר מדי זמן, אבל זה לא שהמצב מחמיר בישראל.  
אני באופן אישי התמודדתי עם מגויר אורתודוקסי שהגיור שלו לא אושר. אני אומר לך שיש בעיות ואנחנו מנסים לעשות משהו לגבי זה, אבל כל עוד בצד השני הכל מושלם אז אין לנו יותר על מה לדבר. אני מתנצל, אעשה את שיעורי הבית שלי- זה לא הדיאלוג שאני מדבר עליו. זה לא מסביר איך יכול להיות שהרבה משתתפי תגלית משנים את עמדתם ב180 מעלות לאחר שראו את המדינה "הנוראית" הזו.

נישואין בישראל זו אחת מהמשימות הקשות ביותר בתחום הדת והמדינה. זזה לא שאני יכול לדבר על התקדמות משמעותית אבל התחלנו לטפל בנושא הזה לפני שנים רבות. זה מאוד תלוי במי הוא הרב הראשי וכמה הוא פתוח לנושא. אני יכול לומר- זה מאוד נפוץ בתקשורת הסיפורים על אזרחים צעירים שנהרגים בצבא או בפיגוע ואי אפשר לקבור אותם. במהלך ה20 שנים האחרונות לא שמענו על מקרים כאלו- זה לא היה קל להגיע למצב הזה אבל זה היה בלי להצהיר על בקשתנו לפתוח את בתי הקברות לקבורה כזו. אחרי שההסכמות שלנו התקבלו על ידי הרב הראשי לישראל וקיבלנו מכתבים מרבנים מקומיים שהתנגדו לקבורה של לא יהודים. בקואליציה הנוכחית אני לא יכול לדווח על התקדמות בנושא הזה, אני מקווה שנוכל לקדם את זה בקרוב, כמובן שלא נגיד מיד לפתרון כולל אבל אנחנו מדברים על האפשרות לפחות להתחיל לקדם רישום של נישואים של בני זוג שאחד מהם לא יהודי. חברי הטובים במפלגות החרדיות אומרים שאנחנו רוצים להתחיל במשהו ולהגיע ליוון מאוד שלילי בסוף. אני אגיד שוב- זה דורש הרבה מאוד עבודה קשה, אני חושב שלכם יש תפקיד חשוב בסיוע בתהליך, לדבר עם חברי כנסת ולהביא בפניהם את הנתונים. לאט לאט מקווה שנגיע למצב אחר. הכי חשוב זה לחשוב מה כל אחד יכול לעשות ולא להאשים את הצד השני כי זה לא מקדם לשום מקום."