חברי כנסת סיעות חקיקה והצבעות
תאריך: 17.7.17

דיון על הדתה בוועדת השקיפות, ח"כ שפיר: "הדיון שלנו הוא בעד. בעד חינוך יהודי. נגד שטיפת מוח פוליטית"

ועדת השקיפות דנה ביום 17 ביולי 2017 בנושא ההדתה במערכת החינוך הממלכתית, הדיון התקיים ביוזמת ח"כ יעל גרמן (יש עתיד).

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני):
נושא ההדתה עלה לסדר היום הציבורי בעקבות מחאות של הורים מכל רחבי הארץ, ומחקר של מולד שהביא את הדברים בהרחבה.
אני רוצה להודות למולד, לפורום החילוני, לפנים ולחברת הכנסת יעל גרמן שיזמה את הדיון.
ראינו קמפיין אגרסיבי שיצא מלשכת שר החינוך, אנחנו משלמים הרבה על התעמולה שיוצאת ממשרד החינוך.
כשמפחידים ילדים בגן אם הם יאכלו חמץ בפסח יכאב להם הגרון, ואם חיילים לא יניחו תפילין הם ימותו בקרב- זאת לא יהדות זאת השתלטות על החינוך לערכים.
העמותות המתוקצבות ללמד יהדות בבתי ספר הן מורכבות אנשים שנמצאים עמוק בתשתית המפלגתית של הבית היהודי.
כולנו רוצים לראות חיבור למורשת היהודית, אבל איננו רוצים לראות הפחדה.
 
ח"כ יעל גרמן (יש עתיד):
מרכז המחקר של הכנסת הצליח להרים מחקר תוך שבועיים ועל כך תודה.
אנחנו אוהבים את ארון הספרים היהודי. יש לנו גרעינים ותמיכות ומנהלת הזהות היהודית, כל אלה מתמקדים רק בהיבט אחד בתוך המהות שלנו כעם.
כל הלימודים ההומניים, קיימות, דמוקרטיה, שויון בין המינים- מה איתם?
שילמדו יהדות, אבל שיהיה מאוזן ולא יהיה בכפיה.
הוראות חוזר מנכ"ל מחייבות שבכל מקרה שנכנס תוכן חיצוני לביה"ס- חייבים ליידע את ההורים.
לא יכול להיות שהורים יקומו יום אחד ויגלו שלימדו ילדים דברים שאין בינם לבין היהדות שום דבר. יש פה כפייה.
יש לקונה, כל שפע התכניות החיצוניות אין עליהן פיקוח. איזו הכשרה מקבלת נערה שנכנסת לבתי הספר, האם מישהו מפקח על מה שהיא מלמדת?
אני קוראת להורים לעקוב ולראות מה התכניות החיצוניות שמכניסים לבית הספר.
אני דורשת שיעבירו לנו את התשובה- כמה כיתות חשופות לאותן תכניות חיצוניות? בכמה כיתות מלמדות אותן עמותות?
בכמה כיתות מעבירים את כל שאר הערכים ובכמה כיתות את ערכי היהדות?
לא יעלה על הדת שאין פיקוח, וחייבים לדרשו את שיתוף ההורים.
אם הדברים האלה ייעשו- נוכל לעלות על דרך המלך.
 
ח"כ תמר זנדברג (מרצ)
התקפה ממומנת ומאורגנת על החינוך הממלכתי באחד ממפגני ההתנשאות שמיועד לשדר לציבור החילוני שהם לא מספיק טובים, ועליהם להתעלות לדרגה של האליטה הדתית הפוליטית
האינדוקטרינציה מיועדת לאוזני התלמידים, המטרה אינה להחזיר אותם בתשובה אלא לשדר להם את המסר שיש שווים ויש שווים פחות. וילדים חילונים שווים פחות.
הם ילדי העגלה הריקה.
העגלה המלאה הולכת עם שר החקלאות לכל מקום שאליו הוא הולך.
המדינה שלנו היא סוציאל דמוקרטית, לפני שהיא יהודית ודמוקרטית. החינוך שלנו הוא ממלכתי ועצמאותו היא חשובה, לא בהפרטה.
שנית, התכנים אינם בפיקוח. אנחנו סומכים על בנות שירות יותר ממה שאנחנו סומכים על המורים שלנו? לא יקום ולא יהיה.
ושלישית, הנושא התקציבי. ברור שבתי הספר רוצים את התכניות, כי הן חינם או מאד בזול.
 
ליאת שלזינגר, מכון מולד:
הורים לא יודעים מי מעביר את התכנים, מי העמותה החיצונית שמעבירה את השיעור. וקשה למצוא מידע גלוי ברשת על העמותות שמפעילות את לימודי המורשת.
הסכומים שהושקעו בלימודי המורשת גדולים פי 17% ממה שהוקצה למדע ופי 119% ממה שהוקצה ללימודי דמוקרטיה.
המקצוע הפורט מידי ההורים ועבר לידי עמותות פוליטיות.
עמותת זהות היא ארגון הגג, יש בה 46 עמותת בת. מחצית מהן מחוברות ישירות לבית היהודי.
אומרים שזה שוק חופשי והמנהלים בוחרים את התכניות, אבל זו תקנה שמיועדת אך ורק לבתי הספר הממלכתיים ויש מונופול לארגונים של הימין הדתי.
זו תקנה תפורה לארגון זהות.
 
בן לב קדש מנהל תחום חינוך בפורום החילוני
עשרות אלפי הורים ברחבי הארץ מודאגים מאד מתהליך ההדתה, זה לא סתם טרנד.
תהליך ההכשרה שלי להוראה לקח 7 שנים וכך ראוי שיהיה. לעומת זאת מקצועות שונים מעבירים מי שהכשרתם החינוכית דלה ביותר, בנות שירות, פעילי גרעינים תורניים.
אנחנו שולחים אנשים ללמד את מקצוע הזהות הכי משמעותי שיש, והמורה הזה לא עבר הכשרה.
מאז גדעון סער קיים המקצוע הזה וזכה לתקצוב מחדש, במקום תכניות שהיינו רוצים.
יהדות אורתודוקסית מתאימה לחלק מהציבור, אבל רבים בציבור החילוני אינו זוכים לייצוג של ערכי היהדות החילונית.
יש לעצור את עבודת העמותות בבתי הספר, ויש לעצור עבודה של מורים שלא קיבלו הכשרה.
מתעסקים לא רק בטקסט קדום אלא רק בנפש של הילדים.
עכשיו ההורים צריכים להיות שומרי סף ושטאזי בבתי הספר.
אני לא יכול ללמד בבתי הספר הממ"ד והחרדי כי אינני חובש כיפה, אבל הציבור החילוני צריך לקבל את כל מה שדוחפים לו. זה צריך להיעצר אתמול.
 
יותם ברום- פנים להתחדשות יהודית:
צריך להבדיל בין עמותות שמנסות להחזיר בתשובה לבין עמותות פלורליסטיות.
תכנית הלימודים של מורשת ישראל אינה הדתה. שם התכנים מאוזנים, יש פיקוח ויש הכשרת מורים.
במקביל למשרד החינוך המקצועי יש משרד חינוך פוליטי. ושם יש עבודה של עמותות שאינן מפוקחות. עבודה במחשכים שמתוקצבת לפי קריטריונים אחרים בלבד.
שר החינוך עושה נזק אדיר לחברה הישראלית בזה שהוא עושה את הערבוב הזה. רוב הציבור הוא נגד כפייה ונגד פוליטיזציה, אבל כן רוצים תוכן יהודי.
הערבוב משסה דתיים וחילונים בדרך פוליטית ולא מקצועית. המימון בכלל לא בתקציב המדינה, אלא הבית היהודי מתקצב ככה את הפעילים שלו.
אני קורא לשר החינוך, אתה עושה נזק אדיר ללימודי היהדות. תעצור את הפוליטיקה ותתעסק במקצועיות.
 
ח"כ יהודה גליק (הליכוד):
אני רוצה לשבח את האימהות שרוצות שילדיהם ילמדו לפי השקפת עולמם.
משרד החינוך אמון על הוראה והעברת תכנים, וכדאי מאד שהם יהיו רק מקצועיים. יחד עם זה אנחנו חיים בעולם שהוא הרבה יותר פתוח ממה שהיינו רוצים.
יש עולם של מגזר השלישי שמהותו הוא שלא יכול להיות תחת פיקוח.
אני מוחה נגד החלוקה בין עמותות דתיות לבין עמותות פלורליסטיות. יש עמותות חילוניות שאינן פלורליסטיות. אי אפשר לצפות שנשב עם פנס ונבחן כל דבר ודבר.
ההורים צריכים לסמוך על המנהל שלא יביא לביה"ס עמותה שמחנכת בניגוד להשקפת העולם של הורי בית הספר.
אם יש מנהל שהשיקול של המחיר הזול הוא השיקול היחיד שלו- אז אני לא הייתי רוצה את זה.
 
ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני):
הדיון שלנו הוא בעד. בעד חינוך יהודי. נגד שטיפת מוח פוליטית.
הניסיון להציב כאילו יש ציבור נגד היהדות וציבור בעד היהדות זו הסתה.
וכל העניין מממומן מכספי המיסים של אזרחי ישראל, זו לא הדתה, זו תעמולה פוליטית שמשתמשת בדת.
משרד החינוך אומר שאין פיקוח ושהם פנו למנהלים, אבל היעדר הפיקוח נשמע לי מאד מפתיע.
שר החינוך כבר איים בפיטורים וזריקה של מנהלי בתי ספר, ועשה כותרות מכניסה של עמותה שלא מצאה חן בעיניו או ספר לימוד או הצגה שלא מצאה חן בעיניו. אבל עמותות של פעילים שלו חמקו מעיניו.
יש פיקוח אחרי מה שרוצים לפקח עליו, אבל פיקוח על עמותות פוליטיות של הבית היהודי בבתי הספר חמק מעייני משרד החינוך.
יש אלפי תלונות מהורים, משרד החינוך- תיכנסו לדף הפייסבוק של השר שלכם.
ומבקשת שגם תענו לנו על הזיקות הפוליטיות.
ממשרד החקלאות נבקש תשובה עד מחר על פטור ממכרז ל2 מיליון ₪ לעמותת זהות לחינוך לחקלאות. שמענו שנעצרה ההתקשרות המפוקפקת בין עמותה לחינוך יהודי לבין עבודת אדמה, אבל באותה מידה זה היה יכול לעבור. נבקש תשובה של מנכ"ל המשרד על ביטול המימון.
ממשרד החינוך נבקש אילו תכניות פועלות ומקבלות הכי הרבה שעות לימוד. אילו תכניות חילוניות ופלורליסטיות מופעלות בבתי הספר. עד שזה לא מפוקח הוועדה קוראת לכם להוציא עמותות חיצוניות מבתי הספר והגנים, ותנו למורים להעביר את התכנים המקצועיים..

תחומי עניין קשורים

ייתכן וגם זה יעניין אותך

    תנאי שימוש
    עקבו אחרינו בפייסבוק עקבו אחרינו בטוויטר הירשמו לניוזלטר צרו קשר