חברי כנסת סיעות חקיקה והצבעות
תאריך: 15.3.17

ועדת החינוך דנה במקצוע תרבות יהודית ישראלית ו"הכנסת תכנים רפורמיים למערכת החינוך"

בעקבות פנייה של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וח"כ יהודה גליק (הליכוד) ובעקבות תחקיר בן 3 חלקים של העיתון יתד נאמן ומסמך על עמותת "אספקלריא", קיימה ועדת החינוך של הכנסת דיון בנושאי מקצוע תרבות יהודית ישראלית וכן בהכנסת תכנים רפורמים למערכת החינוך. היו"ר מרגי סגר את הדיון בלא סיכום, וקבע שתתקיים ישיבת המשך.

ח"כ יהודה גליק (הליכוד)
בשנה האחרונה החלה במשרד החינוך תכנית לימודים חדשה שנקראת תרבות יהודית ישראלית, צריך לברך על כך מאד וזה דבר נפלא. אני מצר על כך שאנחנו לומדים בתכניות לימודים שונות. אבל כשעיינתי בתכנית מאד דאגתי. יש תופעה מבורכת שנקראת התחדשות יהודית, התופעה השתמשה בתרגיל שיווקי וקראה לעצמה פלורליסטית. אבל היא חרדית, לא מקבלת מי שלא פלורליסט בדיוק כמותם. משום מה כל השותפים הם רק אשכנזים. רוב הילדים שולמדים בציבור הממלכתי הם מסורתיים ברמה מסוימת, ולכן הם רוצים לקבל את המגוון.
ח"כ משה גפני (יהדות התורה)
היו שתי כתבות ביתד נאמן על הנושא הזה, אנחנו נמצאים בפני תופעה חדשה. במשטר דמוקרטי עושים מכרז, ומי שזוכה מקנה את הנושא לתלמידים. מתברר שבשנים האחרונות, התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות עם הרבה מאד כסף השתתפו במכרזים ולא היתה ברירה שאכן הם יזכו במכרזים הללו. זה נעשה במגמה מכוונת כדי להשתלט על התכנים במשרד החינוך. החברה הישראלית אינה מעוניינת בזה.  עם כסף רב הצליחו לחדור בכל מיני אופנים למשרד החינוך ואנחנו נצטער על העניין הזה. זה נעשה באופן מאד מתוחכם עם הרבה מאד כסף. אני מבקש לא להרפות מהעניין הזה עד שתגיע לחקר האמת.
ח"כ יעל כהן פארן (המחנה ציוני)
גם יש לכם את המונופול על הדת, וגם אתם שולטים בכל המוסדות. ואתם מפחדים מכמה יהודים שכאילו ישתלטו לכם על הדת.
מדובר בתכנית חדשה למערכת החינוך הממלכתית, ההורים בחרו שהם לא ילכו לחינוך הממלכתי דתי. אני מברכת על תכנית כזו, היא חייבת לצעוד עם הזמן, היא חייבת להתאים לקהל, תהיו כנים עם עצמכם. תסתכלו במראה. זה קהל שגדל התרבות פלורליסטית ליברלית, אתם לא יכולים לבוא עם תכניות מיושנות ולפעמים חשוכות. בעיני למשל הרב לוינשטיין אומר דעות חשוכות ואני לא רוצה שאדם כזה יחנך את הבנות שלי. מכון הרטמן ומכון שכטר מוציאים תחת ידם מחנכים לעילא ולעילא.
ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד)
יצא המרצע מן השק, אני מקווה שמערכת החינוך במדינת ישראל לא מתיישרת לפי קהל קוראי יתד נאמן, אחרת לא תהיה פה יהדות במדינת ישראל. הזעזוע הכי קשה שלי היה כשקראתי בין השורות את מה שאתם חושבים על מכון הרטמן. אני מכיר את מכון הרטמן כבר הרבה שנים והוא לא רפורמי והוא לא קונסרבטיבי, וזכותו היתה להיות גם כזה. על מה אני בוכה? אני בוכה על מאות אלפי ילדי ישראל שמאבדים כל קשר ליהדות כי היהדות שמציגים להם היא חד גונית. האם אנחנו רוצים שכל עם ישראל יחשוב שלהיות יהודי זה ללבוש כיפה וציצית כמוני, ואם אתה לא ככה אתה לא יהודי. אני חייב לקחת בחשבון שיש כאלה שיש להם ספק אפילו אם הקדוש ברוך הוא בשמיים. יש צביעות גדולה מדי בזה שאנחנו מתפלאים שהם מקבלים כסף מחוץ לארץ. תגידו-  אנחנו נותנים להם כסף?!? הלוואי ומכון הרטמן היה מקבל מהמדינה חצי מהכסף שמקבלים הגופים האחרים.
ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
התנועות הרפורמיות בסקרים של עצמם אומרים שהם 8% מהציבור כאן. היהדות שלנו היא 3,000 שנה, אני מתפלא על משרד החינוך, עומד בראשו אדם דתי. נותנים במה לארגון שמייצג כל כך מעט מהעם, עם כל כך הרבה כסף. כל כך הרבה שנאה ליהדות המקורית, אפשר לקרוא לזה דת אחרת, אבל זה לא יהדות.
ח"כ תמר זנדברג (מרצ)
מברכת את עיתון יתד נאמן אבי בעד עיתון עם אג'נדה וזכותכם לקרוא "תחקיר" לכל כתבה שאתם עושים. תמשיכו לבצע תחקירים בהתאם להשקפת עולמכם. ואני מציעה גם שתחברו לעיתון הארץ. תנועות ליברליות ופלורליסטיות ניגשו למכרז פתוח, היו טובים, זכו במכרז ועשו עבודה טובה. וכלפי איזה ערכים כולם מתקוממים? שויון, פלורליזם, אהבת אדם, יהדות פתוחה וליברלית. המילים האלה הפכו למילות גנאי. אין סימטריה בין שויון אחווה ופלורליזם לבין הדרת נשים שנאת נשים ושנאת להט"בים. מי טוען את הטענה? וכאן זה שיא האירוניה, יושבים כאן חברי כנסת ואנשים שמייצגים מגזר שמנסים להשתלט על המערכת הממלכתית מבלי שהם בכלל לומדים בו, ומבלי שבזרמים האלה מלמדים לימודי ליבה, ומבקשים להכתיב במונופול צר את התכנים בחינוך הממלכתי. הדיון הזה הוא חשוב, אפשר להגיד זרם זרם באמונתו יחיה כמו נאום השבטים של הנשיא, והאופציה הממלכתית היא שהתכנים יהיו פתוחים לכולם.
ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני)
כולנו משפחה גם אם זה נעים וגם אם זה לא נעים. תקועים אחד עם השני. יהיו לכם ילדים שיצאו בשאלה ולנו יהיו ילדים שיחזרו בתשובה, גם אם המחשבה לא נעימה לכם. זאת המציאות, זאת משפחה אחת. אנשים נעים על הציר ומוצאים את המקום שנעים להם להיות בו. העוזר שלי הזמין לחתונה שלו לוחמים שלחמו איתו במגלן, והם עזבו כשהם גילו שהרב הוא רפורמי. אם אתם לא מפחדים מתחרות, תתן לאנשים להתחתן איך שהם ירצו. אחותי התחתנה עם רב רפורמי- לא מכירים בנישואין שלה, אח שלי התחתן בעיריית ניו יורק- מכירים בנישואין שלו. לא חבל?
תנו את האפשרות, אף אחד לא מכריח. לא מפחדים המתחרות בואו תתמודדו איתה.
ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
חוסר סובלנות חוסר קבלת האחר, זרם אחד כופה את מה שהוא רוצה על כולם. זה בלתי אפשרי שחילונים יבואו לבני ברק ויקימו מרכז לחילון, יסקלו אותם ויתלו אותם כמו את הבובות ההן. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית וצריך שיהיה מקום לכל התכנים. בחומרים אין אפילו תמונות של נשים. תתביישו לכם.
ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי)
אני לא קורא פה לאף אחד חשוך, וכל הפוסל במומו פוסל. שבנו לארצנו ובנינו פה מדינה יהודית ודמוקרטית לתפארת. שבנו לישראל כדי לחבר את כולנו לשורשינו היהודים. וראוי שהתכנים יהיו מחוברים לשורשינו ולא כאלה שמנתקים אותנו משורשינו. יהדות זה לא פולקלור, זה כמו עץ שיש לו שורשים וזה מה ששומר אותנו כעם. כזכות היהדות על שורשיה נישמר כעם. ראוי שהמקצוע יהיה מחובר לשורשים ויועבר על ידי גורמים שמחוברים לשורשים.

משרד החינוך

משה וינשטוק יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך:
חתמתי על תכנית הלימודים ואני עומד מאחוריה, ויום אחד כשאגיע לשמים אני אהיה גאה בה.
התכנית אינה רפורמית ואינה אורתודוקסית, החומרים הם חומרים יהודיים פשוטים. עדיין לא נכתבו ספרי הלימוד, וחומרי הלמידה יהיו מכל הזרמים ובית הספר יוכל לבחור. למשרד החינוך של מאגר של 1,600 גופים ובית הספר בוחר. מורים מעבירים את התכנית, ולא גופים חיצוניים. התכנית עוסקת בתפילה, בקשר לארץ ישראל, בחגים. אנחנו לא מחלקים למי כן ולמי לא. אני מוכן לשבת על כל התכנית. חומרי הלימוד ייכתבו עד אוגוסט ויהיו ספרים עד תשע"ח. אנחנו מטפלים בזה כבר כ8 חודשים. למשל אפיית מצות 169 בתי ספר מקיימים אפיית מצות, בית הספר ניגש על פי קול קורא ואנחנו מאשרים לפי כל הכללים. המטרה היא שהילדים ירגישו בני בית בתרבות היהודית של אלפי שנים.
יובל סרי, מפמ"ר תרבות ישראלית ישראלית:
המקצוע החדש מאז יולי 2016. התפקיד שלנו כמורים בכל המקצועות ובתחום כל כך משמעותי כזה הוא שכל תלמיד ירגיש שייך. אני כמורה מעולם לא שאלתי את התלמיד האם הוא רפורמי או האם הוא אורתודוקסי. התפקיד שלנו הוא לתווך ולהציג את כל האפשרויות. אנחנו לא עסוקים בלקדם זרם דתי כזה או אחר. המחויבות שלנו היא למגוון הקולות.
 
ח"כ יעקב מרגי- אני לא מסכם את הדיון, אני  מבקש מסמכים, נעשה ישיבת המשך עם סיכום. תם ולא נשלם.
ח"כ יהודה גליק- גם מי שקרא לאחר חשוך וגם מי שקרא לאחר נוצרי אינו פלורליסט.
 

תחומי עניין קשורים

ייתכן וגם זה יעניין אותך

    תנאי שימוש
    עקבו אחרינו בפייסבוק עקבו אחרינו בטוויטר הירשמו לניוזלטר צרו קשר