חברי כנסת סיעות חקיקה והצבעות
תאריך: 5.10.16

שרת המשפטים איילת שקד במאמר על הגדרתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית

בגיליון תשרי אוקטובר 2016 של כתב העת השילוח, שרת המשפטים, איילת שקד (הבית היהודי), שטחה את משנתה בנוגע למידת המשילות במדינת ישראל, ודרכים לחזקה. מאמרה של השרה שקד זכה לתגובות מצד מספר חברי וחברות כנסת.
בתוך המאמר שבעיקרו נסוב סביב שאלת ההגדרה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, השרה שקד העלתה מספר נקודות חשובות הנוגעות לעבודת נבחרי ונבחרות הציבור כמייצגים ומייצגות של רצון העם בפניו הם עמדו לבחירה, והיחסים שבין דת ומדינה בישראל, להלן ניתוח של מספר נקודות על ידי צוות המכון:

מדוע חשוב לשמור על הכנסת? בתחילת המאמר השרה שקד מציגה תיאור שכמכון המיועד למעקב אחר פעולות החקיקה של נבחרי ונבחרות הציבור, הינו תיאור מדויק של הנעשה ביום-יום: "כל מי שהזדמן למליאת הכנסת בשנים האחרונו יודע איך נראית כיום החתמה של חבר כנסת על הצעת חוק; לא פעם חבר כנסת יצרף את שמו להצעת חוק כיוזם שלה מבלי שעבר עליה במלואה ולו פעם אחת..." השרה שקד מבקשת לומר בפה מלא :חרדת הקודש שאפפה את המחוקקים בכנסות קודמות בשעה שבחנו את מחירה של החקיקה החדשה אינה שורה עוד על המחוקקים בנסות האחרונות" (עמ' 42). לראייתנו, תיאור זה של שקד ממחיש היטב את החשיבות של פיקוח אזרחי על הכנסת, והנעשה בה ביום-יום, בייחוד בסוגיות שאינן בהכרח בולטות בסדר היום התקשורתי, כפי שאלו נעשים במכון על משמר הכנסת.

* מה אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית? לקראת סופו של המאמר שקד מביאה מדבריו של השופט פרופסור אהרון ברק מספר נקודות שהיא חשה ככאלו המייצגות בצורה מיטיבית את פרשנותה שלה להיותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי. נבקש לעמוד על שתי נקודות מבין השמונה ששקד מציגה, הראשונה: "מדינה יהודית היא אפוא מדינתו של העם היהודי. זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית – מדינה שלכל יהודי הזכות לעלות אליה ושקיבוץ הגלויות הוא מערכיה הבסיסיים". הנקודה השנייה מצדדת בכך ש:"מדינה יהודית היא מדינה המטפחת תרבות יהודית, חינוך יהודי ואהבת העם היהודי" (עמ" 49-50). 

שתי הנקודות ששקד מציגה במאמרה ככאלו אשר מעידות על אופיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית הן אבן בסיס להיותה של מדינת ישראל מדינת הלאום היהודי. אולם, לראיית צוות המכון, דרושה הבהרה חשובה על ידי שרת המשפטים על שתי הנקודות הללו, האם מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי על כל זרמיו? ובהקשר ישיר לכך האם היא שואפת לטיפוח תרבות יהודית, חינוך יהודי ואהבת העם היהודי של כל זרמי היהדות? האם קיבוץ הגלויות אליו מדינת ישראל שואפת צריך לבוא לידי ביטוי במפגש ושיח מאחד משותף בין הזרמים השונים, או בהכפפה לזרם אחד?

מאמרה של השרה שקד זכה לתגובות ממספר חברי וחברות כנסת, להלן לקט התבטאויות:

ח"כ מיקי זוהר 
(ליכוד): "שמחתי לגלות שסוף סוף הבית היהודי נזכרו ברעיון של זהות יהודית אותו אני מוביל מתחילת הקדנציה. חבל מאוד שלא ראינו את התמיכה שלהם כשהבאתי את חוק השבת ואת החוק לאיסור חיוב יהודים לעבוד בשבת לו התנגדה השרה שקד בועדת שרים לענייני חקיקה. אני מאוד מקווה שהבית היהודי מתכוונים להתחיל את השנה החדשה בעשייה עניינית לקידום היהדות במדינת ישראל ולהימנע מעיסוק בפופוליזם שמסכן את שלטון הימין."

ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "ה'יהדות' הלאומנית של איילת שקד פוגעת בדמוקרטיה... חיזוק המרכיב היהודי במדינת ישראל באיזון בין מדינה דמוקרטית למדינה יהודית- היהדות ששקד מתכוונת אליה היא בפועל לאומנות. הרי היא אינה רואה את צביון המדינה כיהודית, כפי שרואים זאת למשל גפני או ליצמן. החזון היהודי של מפלגת ׳הבית היהודי׳ הוא לאומנות שמתבססת על ההלכה היהודית. חיזוק החלק היהודי בעיניה הוא אפליית וגירוש הזר (חוק ההסתננות) וכיבוש אדמות. המרכיב היהודי הוא הפתוח לדיון- האם רפורמים וקונסרבטיבים אינם יהודים? האם שוויון, צדק וחמלה אינם חלק מעולמה של היהדות?...'מסלול נסיעתה של רכבת המשפט הישראלית חייב להביא בחשבון את יהדותה של המדינה', אומרת שקד. כאילו פסק בג״צ על המדינה תחבורה ציבורית בשבת או נישואין וגירושין אזרחיים, כפי שבעיני היה נכון לעשות, צעדים דמוקרטיים שעומדים לכאורה מול יהדותה של המדינה. האמת היא ששקד משתלחת בבית המשפט העליון משום שטענותיה אינן על ענייני דת ומדינה, אלא על האינטרסים שלה להמשך ההתיישבות בשטחים הכבושים. זוהי מבחינתה הלקונה ב״יהדותו״ של בית המשפט העליון. שקד מרשה לעצמה לסווג זכויות יתר ליהודים תחת הערך "יהדות''. אם בית המשפט לא מאפשר את הלבנת עמונה אז הוא לא יהודי מבחינתה. אם הוא מחייב התייחסות הומנית למבקשי מקלט מאפריקה אז הוא לא יהודי. לכן, כשהיא מלינה על התערבות בית המשפט העליון בשם הדמוקרטיה, שקד חוטאת ליהדות."

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני): "שרת המשפטים שקד הציגה היום את האני מאמין שלה: 'ככל שנהיה למדינה יהודית יותר,
כך נהיה למדינה דמוקרטית יותר'. זו תזכורת טובה לתהליך המסוכן האמיתי שמתרחש פה בשנים האחרונות - והוא ריסוק ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שמירה על שני המרכיבים יחד, זה לצד זה, היא המשימה הלאומית שלנו היום. לא אחד במקום השני - אלא גם וגם. זהו החזון הציוני האמיתי. דווקא בגלל שחשוב בעיני לשמור על ישראל כמדינת יהודית - יש לי ויכוח נוקב עם הממשלה, מה זה אומר ומה הערכים שלה:
יהודית של שוויון של 'ואהבת את הגר' ואהבת לרעך - כן. יהודית של שנאה, הושבת נשים מאחור ושל מוות לערבים - לא! יהודית שבה חוק השבות הוא הסעיף הראשון בחוקה - כן. יהודית שבה עולים חדשים לא יכולים להתחתן כאן - לא!


ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני): "הטענה שלפיה ישראל תהיה דמוקרטית יותר אם תהיה יהודית יותר לא מחזיקה מים. שקד מוזילה את המושג 'יהדות'."
‏‎

תחומי עניין קשורים

ייתכן וגם זה יעניין אותך

    תנאי שימוש
    עקבו אחרינו בפייסבוק עקבו אחרינו בטוויטר הירשמו לניוזלטר צרו קשר