השרה איילת שקד: "נלחמנו שייבחרו דיינים איכותיים". הוועדה למינוי דיינים- סיכום הבחירות

ביום שישי (11.9.15) לפנות בוקר הסתיימו הבחירות לוועדה למינוי דיינים כשנבחרו דיינים לבתי הדין האיזוריים. נבחרו דיינים המזוהים עם שלוש קבוצות דתיות: שבעה חרדים-ספרדים, שבעה חרדים-אשכנזים, ושמונה דתיים-לאומיים. החרדים הצליחו לסכל מינוי של כל שלושת הדיינים המזוהים עם ארגון רבני צהר הדתי-לאומי, שנתמכו בידי הבית היהודי והנשים בוועדה. שניים מהנבחרים החרדים הם בעלי קרבת משפחה מדרגה ראשונה לחברים בוועדה עצמה.
במהלך הוועדה ניסו הנשים בוועדה ובראשם השרה איילת שקד וח"כ רויטל סוויד לקדם נציגים מתונים, מהלך אשר נכשל בשל גוש חוסם שייצר השר יובל שטייניץ יחד עם נציגי החרדים בוועדה. 

להלן התבטאויות חברי וחברות הכנסת בעקבות בחירות הועדה:

השרה איילת שקד-
"חברותי שולי מועלם ועליזה לביא השיגו הישג אדיר שהובילו בקואליציה הקודמת את שילוב הנשים בועדה למינוי דיינים.
רויטל, אפרת , רחל ואני נלחמנו שייבחרו דיינים איכותיים והכח הנשי המלוכד הוכיח את עצמו.
נבחרו 8 דיינים מהציונות הדתית ועוד 14 חרדים, כולם נהדרים. לצערי, למרות מלחמה לא פשוטה שניהלנו על מנת שהרב בס יבחר , הוא הפסיד בנקודה אך זוהי דמוקרטיה.
תודה לכן חברות יקרות."
לסטטוס המלא בעמוד הפיסיבוק של השרה שקד, לחצ/י כאן

ח"כ רויטל סוויד-
"שמחה לסיים את השנה בניצחון אדיר לציבור הרחב אותו אני מייצגת בוועדה למינוי דיינים.
בניגוד לכל התחזיות, מינינו דיינים מתונים, ביניהם 2 רבני "צוהר", חלק מהדיינים שרתו בצבא, חלקם בעלי תארים אקדמאים- דיינים שישנו את צביון בתי הדין לעשרות השנים הבאות.
כנציגת המחנה הציוני – מפלגת העבודה, ועל אף שאני מהאופוזציה, ייצגתי בהצלחה את כלל הציבור, שרובו חילוני. היה חשוב לי שהדיינים שימונו יהיו אוהבי אדם, מתונים, ראויים, הדוגלים בשיוויון זכויות בין נשים וגברים."
לסטטוס המלא בעמוד הפייסבוק של ח"כ סוויד, לחצ/י כאן 

ח"כ עליזה לביא-
"בוקר עצוב. הקו החרדי המחמיר ימשיך לשלוט בבתי הדין ואת הפרחים יש לשלוח ל יובל שטייניץ שאפשר ותמך. אחרי 5 שנים של מאבק זכו נציגי המיעוט החרדי, לשלוט בנושאי אישות של רובנו. הקו המחמיר המנותק מההוויה הישראלית קובע לשנים רבות. אפשר היה אחרת, גם במחנה החרדי יש דיינים מלומדים בעלי רגישות הלכתית המחוברים למציאות – אך כל חטאם שלא נולדו למשפחות הנכונות. אפנה ליועץ המשפטי לממשלה בעניין מינוי המקורבים וההשלכות על הקשיים המשפטיים בין בתי הדין האזורי הכפופים לבית הדין הגדול, והאחוז הלא מידתי של מינויי בני משפחה בבתי הדין."
לסטטוס המלא של ח"כ לביא, לחצ/י כאן 

ח"כ זהבה גלאון-
"אחרי שחמש שנים לא מונה דיין חדש לבית המשפט, גם הבוקר תתכנס הוועדה למינוי דיינים ולא תמנה אף אחד. למה? כי החרדים והציונות הדתית רבים ביניהם על מינויים ועל כוח וכי באופן מפתיע יש ביקורת על הנפוטיזם שמשתולל שם, במסגרתו קרובי משפחה של דיינים מכהנים ושל חברי ועדה (!!!) הם מועמדים לגיטימיים. עוד מועמדים לגיטימיים, אגב, הם רבנים קיצוניים שידועים בשנאת הנשים שלהם, כמו הרב אליהו אברג'יל שרק לאחרונה עקר שלושה ילדים מידי אמם בניגוד להמלצות הרווחה כי היא לא היתה דתיה מספיק בשבילו.
הפארסה הזאת היא רק הצצה לעולם המושחת והמיזוגיני של בתי הדין הרבניים, עולם שכולנו משלמים עליו מאות מיליוני שקלים בשנה, ושנשים שנאלצות להתגרש – דתיות וחילוניות כאחת – משלמות עליו מחירים קשים בהרבה.
כבר שנים שלבתי הדין ממונים דיינים עם רקורד מוכח של השפלת נשים, שמאפשרים ותומכים בסחטנות גט ונותנים עדיפות לגברים. אם לא היינו מחוקקות בכנסת הקודמת את החוק שמחייב ייצוג נשים בוועדה למינוי דיינים, ואם לא היו מתייצבות היום נגד המינויים המתוכננים עשרות נשים דתיות אמיצות – גם הפעם זה היה עובר בשקט.
עד שלא תהיה בישראל אלטרנטיבה אמיתית למוסד הרבנות נשים ימשיכו לשלם את מחיר המאבקים הפוליטיים של החרדים והבית היהודי, ימשיכו להתחנן לגט בפני רבנים שפוסקים על פי הלכות של המאה ה-16, ימשיכו להיות מופלות ומושפלות בחסות ובמימון המדינה. גם אם ימנו דיינים מתונים יותר, גם אם הציונות הדתית תקבל עוד כמה ג'ובים על חשבון החרדים.
הפארסה הנוכחית חושפת את פרצופה המלוכלך של הרבנות, ומוכיחה שוב – אין ולא יהיה בישראל שוויון מגדרי אמיתי בלי שבירת המונופול הרבני על חיי האישות, והחלת נישואין וגירושין אזרחיים לכל מי שמעוניין בהם."
לסטטוס המלא של ח"כ גלאון, לחצ/י כאן

לידיעה על בחירת הדיינים מאתר "הארץ", לחצ/י כאן